Shell boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een 42 procent hogere winst van 5,3 miljard dollar, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Dat maakte de Brits-Nederlandse gigant donderdagochtend bekend. De cijfers zijn een stuk hoger dan analisten vooraf hadden ingeschat. De reden? Hogere olie- en gasprijzen en betere resultaten in de gasdivisie.
“Shells sterke eerste kwartaalwinst werd ondersteund door hogere olie- en gasprijzen, aanhoudende groei en zeer goede prestatie van onze geïntegreerde gasactiviteiten en verbeterde winstgevendheid in onze upstream-tak”, aldus Ben van Beurden, bestuursvoorzitter van Shell in een persverklaring.
Shell profiteerde van betere prestaties bij de divisies Integrated Gas en Upstream. Bij Integrated Gas, waaronder bijvoorbeeld de LNG-activiteiten vallen, verdubbelde de winst tot 2,4 miljard dollar door hogere gasprijzen en verkopen. Bij Upstream, voor exploratie en winning van olie, werd een winst behaald van bijna 1,6 miljard dollar. Dat was een jaar eerder 540 miljoen dollar.
Voor Downstream, het onderdeel van Shell voor raffinage, verkoop van olieproducten en chemie, gingen de zaken wat minder. Daar stond een winst van 1,7 miljard dollar, tegen bijna 2,5 miljard dollar een jaar daarvoor.
Shell is overigens niet het enige bedrijf met positief kwartaalnieuws.
Crisis bij Facebook?
Facebook heeft ondanks het privacyschandaal rondom Cambridge Analytica een goed eerste kwartaal achter de rug. Het aantal gebruikers van het sociale netwerk groeide met 13 procent tot bijna 2,2 miljard, iets boven de verwachtingen van analisten.
De groei vond vooral buiten Noord-Amerika en Europa plaats. In die werelddelen liep de aanwas van nieuwe Facebookers al eerder tegen een plafond, al komen er nog altijd mondjesmaat gebruikers bij. Opzeggers vanwege de ophef hebben daar niets aan kunnen veranderen. De opzegactie van Arjen Lubach in Nederland, waarbij duizenden gebruikers hun account zouden hebben gewist, viel overigens buiten de verslagperiode.
De voorbije drie maanden werden voor Facebook gekenmerkt door wereldwijde ophef over de gegevens van tientallen miljoenen gebruikers die via data-analysebureau Cambridge Analytica bij derden terechtkwamen. Topman Mark Zuckerberg ging herhaaldelijk door het stof en beloofde beterschap.
Zuckerberg sprak in een toelichting op de kwartaalcijfers van een ,,goede start" van het jaar. De omzet groeide van 8 miljard naar bijna 12 miljard dollar en de kwartaalwinst steeg van 3 miljard naar 5 miljard dollar.
Samsung
Technologiegigant Samsung heeft het afgelopen kwartaal, voor de vierde verslagperiode op rij, een recordresultaat in de boeken gezet. Het Zuid-Koreaanse concern profiteerde wederom van een goede vraag naar zijn geheugenchips. Ook de smartphonedivisie deed goede zaken met de lancering van de Galaxy S9 in maart, zo bleek donderdag.
Samsung zette een winst in de boeken van bijna 11,7 biljoen won, ruim de helft meer dan een jaar eerder en omgerekend bijna 8,9 miljard euro. Operationeel kwam het resultaat uit op 15,6 biljoen won. De opbrengsten van Samsung bedroegen 60,6 biljoen won, van 50,6 biljoen won aan omzet in het eerste kwartaal van 2017.
De datachips van Samsung vinden al tijden gretig aftrek, onder meer voor bijvoorbeeld smartphones, computerservers en datacentra. De productie van geheugenchips vormt de belangrijkste winstmotor voor het concern, dat onder de al genoemde smartphones ook tablets en huishoudelijke elektronica maakt.
Samsung waarschuwde wel voor een zwakkere vraag naar zijn smartphones in de komende kwartalen. Dat is niet heel onverwacht, verschillende leveranciers aan de sector hebben de afgelopen weken al vrij sombere prognoses naar buiten gebracht. Ook de schermen die Samsung levert aan Apple voor de iPhone X zullen minder worden afgezet, benadrukte de onderneming.
Omzet KPN blijft achter
KPN heeft in de eerste drie maanden van het jaar meer winst weten te behalen op een lagere omzet. De grootste speler op de Nederlandse telecommarkt kampt al langer met hevige concurrentie in een krimpende sector, maar wist de kosten te drukken.
De opbrengsten zakten ten opzichte van een jaar eerder met 3,4 procent tot 1,4 miljard euro. Onder de streep hield het bedrijf 98 miljoen euro over tegen 73 miljoen euro een jaar eerder. Die groei was vooral te danken aan de effecten van besparingen.
De aangepaste omzet in de consumentenmarkt daalde met 2,6 procent. Dat kwam onder meer door lagere inkomsten uit de verkoop van mobiele telefoons. KPN ziet dat steeds meer mensen voor SIM-only kiezen. Dure telefoons bij abonnementen worden tegenwoordig als koop op afbetaling gezien en dat is minder aantrekkelijk voor consumenten.
Ook het onbeperkt roamen in de Europese Unie nam een hap uit de opbrengsten. De omzet uit mobiele diensten daalde met 9 procent, maar ook zonder het effect van de aangepaste roamingregels was door prijsdruk sprake van een daling.
Op de zakelijke markt leverde KPN ook terrein in. De aangepaste omzet liep daar met 2,4 procent terug onder meer door veranderde regelgeving. Wel leverde internet of things-diensten 40 procent meer op en brachten ook it-diensten meer geld in het laatje.
KPN nam de Amerikaanse dochteronderneming iBasis op in de cijfers als niet-voortgezette activiteit. iBasis wordt overgenomen door Tofane, maar een overnamesom is niet bekendgemaakt.
Zwak eerste kwartaal Philips Lighting
Philips kwam in het eerste kwartaal minder goed uit de startblokken: een lagere omzet en winst. Dat is vooral te wijten aan de zwakke prestaties van de Home-divisie in de Verenigde Staten, waar onder andere de slimme Hue-lampen onder vallen. De drie andere divisies verhoogden juist hun operationele winstgevendheid.
De totale omzet van Philips Lighting kwam uit op 1,5 miljard euro, ruim 11 procent lager dan vorig jaar. Corrigeer je die cijfers met onder meer de valutaverschillen dan is de afname 3,5 procent. Het bedrijf waarschuwde al eerder voor mindere cijfers in het eerste kwartaal.
Uiteindelijk hield het bedrijf 20 miljoen euro over, vorig jaar was dat nog 61 miljoen euro. Mede dankzij een kostenbesparingsprogramma wist Lighting de pijn te verlichten, dat leverde een besparing van 13 procent van de aangepaste indirecte kosten op. Over heel 2018 verwacht Philips Lighting meer kostenbesparingen en een vergelijkbare omzetgroei over het hele jaar - gebaseerd op een sterke tweede helft van het jaar.